De missie van Kipchoge: 1.59 uur op de marathon

Komend najaar wil de Keniaan Eliud Kipchoge de grenzen op de marathon verleggen. Twee jaar na de eerste poging om onder de twee uur te lopen, is er een nieuw project: de ‘Ineos 1.59 Challenge’.

De lancering van het nieuwe ‘sub 2 uur-project’ werd leven ingeblazen met een bombastisch filmpje, met Eliud Kipchoge in de hoofdrol, en andere iconen uit de sport die eerder een magische grens passeerden. Zwart-wit-beelden van Roger Bannister, die in 1954 als eerste loper een mijl onder de vier minuten liep. Flitsen van Usain Bolt, Jesse Owens, Paula Radcliffe, Serena Williams. En vooruit, Neil Armstrong, de eerste mens op de maan.

Kipchoge is ervaringsdeskundige grenzen verleggen. De 34-jarige Keniaan is tien marathons ongeslagen, olympisch kampioen én wereldrecordhouder met 2.01.39. Hij viel in 2017 op het autocircuit in Monza de magische twee uur al aan. Voor hem had nog nooit iemand zich aan die snelheid (zo’n 21,1 kilometer per uur) gewaagd op de klassieke afstand van 42.195 meter. ,,Ik ben ergens gekomen waar nog nooit iemand is geweest”, zei Kipchoge na zijn race in 2.00.25. Dit najaar wil hij ten minste 26 seconden sneller en dus door de barrière van twee uur heen. Opnieuw zal zijn marathon niet aan de regels van de internationale atletiekfederatie IAAF voldoen en dus niet de boeken in gaan als officieel wereldrecord. ,,Maar dat maakt Eliud niet uit”, weet zijn Nederlandse begeleider Valentijn Trouw, die de plannen gisteren toelichtte in het Nijmeegse hoofdkantoor van Global Sports Communication, het management van Kipchoge. ,,Eliud wil aantonen dat het kan, die marathon onder de twee uur.”

Kipchoge weet zich opnieuw gesteund door zo’n twintig tempomakers. Zij zullen soms langs het circuit herstellen om daarna opnieuw Kipchoge bij te staan. In tegenstelling tot wat veel mensen denken door de aanloop in 2017 (waarbij continu werd gewezen op alle wetenschappelijke en revolutionaire vernieuwingen), waren het aantal hazen plus het in- en uitstappen de enige twee zaken die tegen de regels indruisten.

Nederlands management

Kipchoge sprak in december al zijn grote wens uit richting zijn Nederlandse management en begon het zoeken naar een organisator en een bedrijf met financiële slagkracht. Uiteindelijk meldde Ineos zich. Het chemieconcern van de Britse miljardair Jim Ratcliffe, in de wielersport recent begonnen als hoofdsponsor van de wielerploeg van Tourwinnaars Chris Froome en Geraint Thomas. Als locatie is een voorkeur voor Londen uitgesproken. Overeenkomsten met het ‘Breaking 2-project’ van Nike twee jaar geleden zijn er zat, maar verschillen ook.

Misschien wel het belangrijkste verschil: de marathon onder de twee uur lijkt bij een dusdanig strak geregisseerde marathon niet meer onhaalbaar. Kipchoge viel de tijdsgrens al eerder aan, kwam akelig dichtbij, lijkt sindsdien alleen maar sterker geworden én zijn gehele begeleidingsteam trok lessen uit de poging in Monza. Destijds stond er op het 2,4 kilometer lange parkoers slechts over 600 meter publiek. Dat vond Kipchoge te weinig en dat zal dus anders zijn op de wedstrijddag tussen eind september en eind oktober. De exacte datum hangt nog af van het weer.

Geldschieter Ineos schakelde de organisatie van de Londen Marathon in om te zorgen voor de veiligheid, het hekwerk en het parkoers. Gemikt wordt op een vlakke ronde in de Britse hoofdstad van zo’n drie kilometer, waar veel publiek langs de kant kan staan. En waar Nike twee jaar geleden bezig was met een exclusieve documentaire en de uitzending achter een betaalmuur gooide, zal de race nu voor alle geïnteresseerden zichtbaar zijn. Doel is om een zo breed mogelijk publiek aan te trekken en dat ook uit te leggen wat het zou betekenen om een marathon onder de twee uur te lopen.

Via sociale media hebben tempomakers zich al aangeboden. Zij willen erbij zijn als Kipchoge ergens komt waar nog nooit iemand is geweest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.